Jogszabályi háttér
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény értelmében szálláshely bérbeadása esetén a szállásadónak kötelező a vendégeitől idegenforgalmi adót beszedni, és azt a területileg illetékes önkormányzat felé havonta bevallani és megfizetni. A fenti törvény országos szinten szabályozza az idegenforgalmi adót, de a konkrét megvalósítást az önkormányzatok hatáskörébe utalja. A helyi szabályozásról a területileg illetékes önkormányzatnál, illetve az önkormányzat erre vonatkozó rendeletéből tudsz tájékozódni.
Ügyintézés
A bejelentkezést intézheted személyesen, vagy több kerületben elektronikusan is. Az E-Önkormányzat portálon megnézheted, hogy az adott kerületben van-e lehetőség e-ügyintézésre.
A személyes ügyintézés, kerületekre bontva, az alábbiak szerint alakul:
V. kerület
Szükséges dokumentumok
- Bejelentkezésre szolgáló nyomtatvány
Ezt az ügyintézés helyszínén biztosítják, de letöltheted innen is.
- Üzemeltetési engedély
- Ha a bejelentkezést nem tulajdonos vagy haszonélvező intézi, két tanú által hitelesített meghatalmazásra is szükség lesz.
- Vendégkönyv
A legtöbb papír-írószer boltban beszerezhető. Bejelentkezéskor hitelesíttetni kell az önkormányzattal. (Amikor betelik, be kell vinni az önkormányzathoz, hogy hivatalosan lezárják, és újat kell hitelesíttetni.)
Ügyintézés helye
V. kerületi önkormányzat, Pénzügyi Osztály, Erzsébet tér 5., 3. emelet 306.
Egyéb tudnivalók
A bejelentkezés után kapni fogsz egy önkormányzati azonosítószámot, amit az IFA befizetésekor fel kell tüntetni a közlemény rovatban. Az önkormányzat ez alapján tudja majd azonosítani a befizetéseidet.
VI. kerület
Itt az üzemeltetési engedély kézhezvételétől számított 15 napon belül be kell jelentkezni az IFA-ra.
Szükséges dokumentumok
- Bejelentkezésre szolgáló nyomtatvány
- Ha a bejelentkezést nem tulajdonos vagy haszonélvező intézi, két tanú által hitelesített meghatalmazásra is szükség lesz.
- A 6. kerületben nem kell vendégkönyv nyomtatványt vásárolni, itt az önkormányzat egy saját táblázatot biztosít a vendégek nyilvántartására.
Ügyintézés helye
VI. kerületi önkormányzat, Adóügyi Osztály, Eötvös utca 3., 3. emelet 317.
A dokumentumokat az Adóügyi Osztályon kívül az önkormányzat épületével szemben található Terézvárosi Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálati Irodájában is átveszik.
Egyéb tudnivalók
A bejelentkezés után kapni fogsz egy önkormányzati azonosítószámot, amit az IFA befizetésekor fel kell tüntetni a közlemény rovatban. Az önkormányzat ez alapján tudja majd azonosítani a befizetéseidet. Az azonosítószámot telefonon is megadják, ha a bejelentkezés után felhívod ez ügyben az hivatalt.
VII. kerület
Szükséges dokumentumok
- Átvételi elismervény az üzemeltetési engedély iránti kérelem leadásáról
- A VII. kerületben nem kell külön vendégkönyv nyomtatványt vásárolni; az önkormányzat saját, hitelesített vendégkönyvet biztosít, és a vendégek adatait ebben kell rögzíteni. Amikor betelik, le kell adni, és újat kell kérni.
Ügyintézés helye
VII. kerületi önkormányzat, Adóügyi Iroda, Erzsébet krt. 6.
Egyéb tudnivalók
A bejelentkezés után kapni fogsz egy önkormányzati azonosítószámot, amit az IFA befizetésekor fel kell tüntetni a közlemény rovatban. Az önkormányzat ez alapján tudja majd azonosítani a befizetéseidet.
VIII. kerület
Itt az üzemeltetési engedély kézhezvételétől számított 15 napon belül be kell jelentkezni az IFA-ra.
Szükséges dokumentumok
- Bejelentkezésre szolgáló nyomtatvány
A nyomtatványt letöltheted innen, az oldal aljára görgetve, a Idegenforgalmi adó változás bejelentés címmel ellátott rubrikában. Ne tévesszen meg az itt megadott név, a nyomtatvány nem csak változás bejelentésére szolgál, hanem bejelentkezésre is!
- Üzemeltetési engedély
- Ha a bejelentkezést nem tulajdonos vagy haszonélvező intézi, két tanú által hitelesített meghatalmazásra is szükség lesz.
- Vendégkönyv
A legtöbb papír-írószer boltban beszerezhető. Bejelentkezéskor hitelesíttetni kell az önkormányzatnál. (Amikor betelik, be kell vinni az önkormányzathoz, hogy hivatalosan lezárják, és újat kell hitelesíttetni.)
Ügyintézés helye
VIII. kerületi önkormányzat, Adóügyi Iroda, Baross utca 63-67., 2. emelet 217.
Egyéb tudnivalók
A bejelentkezés után kapni fogsz egy önkormányzati azonosítószámot, amit az IFA befizetésekor fel kell tüntetni a közlemény rovatban. Az önkormányzat ez alapján tudja majd azonosítani a befizetéseidet.
Bármely más kerület, illetve Budapesten kívüli területek
Szükséges dokumentumok
- Bejelentkezésre szolgáló nyomtatvány
A nyomtatványt biztosan be tudod szerezni személyesen, a területileg illetékes önkormányzatnál, de sok esetben az önkormányzat honlapjáról is letölthető.
- Üzemeltetési engedély
A legtöbb esetben be kell mutatni.
- Ha a bejelentkezést nem tulajdonos vagy haszonélvező intézi, két tanú által hitelesített meghatalmazásra is szükség lesz.
- Önkormányzatonként változó, hogy szükséges-e vendégkönyvet vinni, de jellemzően kérni szokták. A vendégkönyv nyomtatvány a legtöbb papír-írószer üzletben beszerezhető. A bejelentkezéskor a hivatal hitelesíti a vendégkönyvet.
Ügyintézés helye
Az IFA-ra való bejelentkezés a legtöbb esetben az Adó, Pénzügyi, Gazdálkodási osztályokhoz, vagy ezeknek valamilyen kombinációjához tartozik.
Egyéb tudnivalók
A bejelentkezés után a legtöbb esetben kapni fogsz egy önkormányzati azonosítószámot, amit az IFA befizetésekor fel kell tüntetni a közlemény rovatban. Az önkormányzat ez alapján tudja majd azonosítani a befizetéseidet.