Jogszabályi háttér
Kormányrendelet
Az üzemeltetési engedély megszerzésének szigorú jogszabályi feltételei és adminisztratív előzményei vannak. A jogszabályi feltételek tekintetében fő szabályként a 239/2009. Kormányrendelet irányadó.
Önkormányzati szabályozás
Emellett mindenképp tájékozódj a területileg illetékes önkormányzat által hozott szabályokról is, mivel ezek a kormányrendelettől, illetve egymástól területenként eltérőek lehetnek. (Például vannak olyan helyek – elsősorban Budapest belső kerületei –, ahol a szolgáltatás folytatását szigorúbb szabályokhoz kötik, vagy olyan költséghez, amelyek alapos mérlegelésre adnak okot, ha az ember az adott kerületben szeretné „airbnb”-zésre adni a fejét).
Tipp:
Ha éppen airbnb célú lakás vásárlása vagy kialakítása előtt állsz, fordíts kiemelt figyelmet a rendeletnek a szobák méretére és az ágyak elhelyezésére vonatkozó részére. Ennek értelmében egy egyágyas szoba területe legalább 4 m2 kell, hogy legyen, 8 m2 felett pedig minden plusz főre ágyanként további 4 m2-t szükséges kalkulálni (tehát pl. egy 3 fős szobának legalább 16 m2, míg egy 4 fős szobának legalább 20 m2 alapterületűnek kell lennie), ugyanakkor egy szobában maximum 4 ágyat lehet egyszerre elhelyezni. (Egyes kerületekben ettől eltérő szabályozás is lehetséges, amiről részletesen a <Településképi bejelentés> feltételeit összefoglaló cikkünkben olvashatsz.)
A szálláshelyekre vonatkozó minden további követelményről a rendelet 1. mellékletének magánszálláshelyekre vonatkozó részében, illetve a területileg illetékes önkormányzatnál tájékozódhatsz.
Ügyintézés
Bejelentés, engedélyeztetés
Ami az adminisztratív előzményeket illeti, az üzemeltetési engedélyt a területileg illetékes önkormányzat adja ki, bejelentés alapján. A bejelentést minden esetben intézheted hagyományos, offline úton – ennek módját kerületekre bontva részletesen összefoglaljuk az alábbiakban –, de egyes kerületekben elektronikus bejelentésre is van lehetőség, amiről az E-Önkormányzat honlapján tájékozódhatsz.
Az engedélyben foglalt férőhelyek száma fogja meghatározni a lakásban maximálisan fogadható vendégek számát, és a vendégszobák száma fogja képezni az átalányadó alapját. (Vendégszobának az a szoba számít, amelyben ágyat vagy alvásra használható kanapét helyezünk el, és ezt feltüntetjük a helyszínrajzon.) A kiadott engedélyt a lakásban kell tartani, bármilyen ellenőrzés esetére.
Az üzemeltetési engedély kiadásához kapcsolódó adminisztratív feltételek, és a bejelentés menete kerületekre bontva:
V. kerület
2020. március 15-től a kerületben új szabályozás lépett hatályba, amely a korábbiaknál jóval szigorúbb előírásokat tartalmaz az új szálláshelyek engedélyeztetésére vonatkozóan. Ennek részleteiről az <V. kerületi településképi engedélyeztetés> szabályait összefoglaló cikkünkben tájékozódhatsz.
Szükséges dokumentumok
- Adatlap szálláshely-üzemeltetési tevékenység bejelentéséhez
Az adatlapot letöltheted innen.
- 3.000 Ft-os illetékbélyeg
A bejelentés illetékköteles, melynek díja 3.000 Ft. Az illetékbélyeget bármelyik postán megvásárolhatod.
- Érvényes szálláshely-minősítés
A szálláshely-minősítésről szóló <cikkünket> itt találod.
- Pozitívan elbírált településképi bejelentés
Az <V. kerületi településképi bejelentés> alapján.
- Helyszínrajz
Ez akár egy kézzel készített alaprajz is lehet, amelyen jelölni kell a helyiségek neveit (funkcióját) és méreteit, valamint az ágyakat, és hogy hány fősek a szobák.
- Hitelesített földhivatali térképmásolat a környékről
A Földhivataltól tudod beszerezni, ahol személyes ügyintézés esetén 3000 Ft-os igazgatási szolgáltatási díj ellenében helyben kiadják, de elektronikus úton is igényelheted a Földhivatal online felületén. Léteznek erre szakosodott cégek is, de ha ezt a megoldást választod, a fentinél valamivel magasabb díjszabással kell kalkulálnod.
- Igazolás NTAK-kompatibilis szálláshelykezelő szoftver meglétéről
A szálláshelykezelő szoftver használata 2020. január 1-től kötelező. Az igazolást az általad választott és használni kívánt szálláshelykezelő szoftverrel lehet kiállítani, amiről részletes leírást <itt> találsz.
- Meghatalmazás
Amennyiben a bejelentést nem a tulajdonos vagy haszonélvező végzi, meghatalmazásra is szükség lesz. Letölthető meghatalmazás-mintát itt találsz.
- Hozzájáruló nyilatkozat
Abban az esetben, ha a lakás közös tulajdon, vagy az ingatlanon haszonélvezeti jog is fennáll, az igényléshez szükséges a többi tulajdonos vagy haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát is benyújtani. Letölthető hozzájárulónyilatkozat-mintát itt találsz.
Ügyintézés helye
Az V. kerületi önkormányzat Ipari és Kereskedelmi Osztályán (Erzsébet tér 5., 1. emelet 119.) ellenőrzik és át is veszik az engedélyeztetéshez kapcsolódó dokumentumokat. Az V. kerületben érvényes szabályozás alapján egy társasházban maximum a lakások 5%-a kaphat szálláshely üzemeltetési engedélyt, erről szintén az Ipari és Kereskedelmi Osztályon lehet információt kérni.
A kiadott engedély átvételére személyesen és postai kézbesítés útján is van lehetőség. Miután megkaptad az engedélyt, szükséged lesz egy Vásárlók könyvére (ez a nyomtatvány a legtöbb papír-írószer boltban beszerezhető), amelyet hitelesíttetned kell az Ipari és Kereskedelmi Osztályon. Az engedélyt és a hitelesített Vásárlók könyvét a későbbiekben a szálláshelyen kell tartani.
VI. kerület
2020. január 1-től a kerületben új szabályozás lépett hatályba, amely a korábbiaknál jóval szigorúbb előírásokat tartalmaz az új szálláshelyek engedélyeztetésére vonatkozóan. Ennek részleteiről az <VI. kerületi településképi engedélyeztetés> szabályait összefoglaló cikkünkben tájékozódhatsz.
Szükséges dokumentumok
- Adatlap szálláshely-üzemeltetési tevékenység bejelentéséhez
Az adatlapot letöltheted innen.
- 3.000 Ft-os illetékbélyeg
A bejelentés illetékköteles, melynek díja 3.000 Ft. Az illetékbélyeget bármelyik postán megvásárolhatod.
- Érvényes szálláshely-minősítés
A szálláshely-minősítésről szóló <cikkünket> itt találod.
- Pozitívan elbírált településképi bejelentés
Az <VI. kerületi településképi bejelentés> alapján.
- Helyszínrajz
Ez akár egy kézzel készített alaprajz is lehet, amelyen jelölni kell a helyiségek neveit (funkcióját) és méreteit, valamint az ágyakat, és hogy hány fősek a szobák.
- Igazolás NTAK-kompatibilis szálláshelykezelő szoftver meglétéről
A szálláshelykezelő szoftver használata 2020. január 1-től kötelező. Az igazolást az általad választott és használni kívánt szálláshelykezelő szoftverrel lehet kiállítani, amiről részletes leírást <itt> találsz.
- Meghatalmazás
Amennyiben a bejelentést nem a tulajdonos vagy haszonélvező végzi, meghatalmazásra is szükség lesz. Letölthető meghatalmazás-mintát itt találsz.
- Hozzájáruló nyilatkozat
Abban az esetben, ha a lakás közös tulajdon, vagy az ingatlanon haszonélvezeti jog is fennáll, az igényléshez szükséges a többi tulajdonos vagy haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát is benyújtani. Letölthető hozzájárulónyilatkozat-mintát itt találsz.
Ügyintézés helye
A VI. kerületi önkormányzat Kereskedelmi Osztályán (Eötvös utca 3., 2. emelet) ellenőrzik és át is veszik az engedélyeztetéshez kapcsolódó dokumentumokat. Ezen kívül lehetőséged van az önkormányzat épületével szemben található Terézvárosi Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálati Irodájában is leadni az iratokat, itt azonban csak átveszik azokat, és nem nézik át őket az esetleges hiányosságok kiszűrése érdekében.
VII. kerület
Szükséges dokumentumok
- Adatlap szálláshely-üzemeltetési tevékenység bejelentéséhez
A letölthető adatlapot <itt> találod “Bejelentésköteles szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásáról szóló bejelentés” néven.
- 3.000 Ft-os illetékbélyeg
A bejelentés illetékköteles, melynek díja 3.000 Ft. Az illetékbélyeget bármelyik postán megvásárolhatod.
- Érvényes szálláshely-minősítés
A szálláshely-minősítésről szóló <cikkünket> itt találod.
- Társasházi határozat arról, hogy a ház engedélyezi a házban a rövidtávú szálláshelyek üzemeltetését, vagy pozitívan elbírált településképi bejelentés. A bejelentés alkalmával vagy a határozat vagy az SZMSZ vagy az Alapító Okirat másolatát kell benyújtani, amelyben a pozitív passzus szerepel. A benyújtott dokumentumnak nem szükséges a közös képviselő által hitelesítve lennie, azonban az önkormányzat kizárólag a pozitív passzust fogadja el, azaz az nem elégséges, ha a dokumentumban nincs sem tiltás, sem engedélyezés a tevékenység folytatására vonatkozóan.
Nem szükséges társasházi hozzájárulás engedély-átruházás vagy -módosítás esetén. Ha airbnb-t üzemeltető lakást vásárolsz, nincs szükség társasházi hozzájárulásra mindaddig, amíg az előző tulajdonos vissza nem adja az engedélyét. Amennyiben visszaadja az engedélyt, új engedélyezési eljárást kell kezdeményezni az itt leírtak szerint.
- Helyszínrajz
Ez akár egy kézzel készített alaprajz is lehet, amelyen jelölni kell a helyiségek neveit (funkcióját) és méreteit, valamint az ágyakat, és hogy hány fősek a szobák.
- Igazolás NTAK-kompatibilis szálláshelykezelő szoftver meglétéről
A szálláshelykezelő szoftver használata 2020. január 1-től kötelező. Az igazolást az általad választott és használni kívánt szálláshelykezelő szoftverrel lehet kiállítani, amiről részletes leírást <itt> találsz.
- Meghatalmazás
Amennyiben a bejelentést nem a tulajdonos vagy haszonélvező végzi, meghatalmazásra is szükség lesz. Letölthető meghatalmazás-mintát itt találsz.
- Hozzájáruló nyilatkozat
Abban az esetben, ha a lakás közös tulajdon, vagy az ingatlanon haszonélvezeti jog is fennáll, az igényléshez szükséges a többi tulajdonos vagy haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát is benyújtani. Letölthető hozzájárulónyilatkozat-mintát itt találsz.
Ügyintézés helye
A leadás két lépésben zajlik: először a VII. kerületi önkormányzat Hatósági és Ügyfélszolgálati Irodájában (Erzsébet krt. 6., 1. emelet 109.) ellenőrzik, hogy hiánytalan-e a bejelentéshez szükséges iratanyag, majd ezután, ha mindent rendben találtak, leadhatod az iratokat az ügyfélszolgálaton, az önkormányzat főbejárata mellett balra található irodában.
VIII. kerület
Szükséges dokumentumok
- Adatlap szálláshely-üzemeltetési tevékenység bejelentéséhez
Az adatlapot letöltheted innen.
- Érvényes szálláshely-minősítés
A szálláshely-minősítésről szóló <cikkünket> itt találod.
- Helyszínrajz
Ez akár egy kézzel készített alaprajz is lehet, amelyen jelölni kell a helyiségek neveit (funkcióját) és méreteit, valamint az ágyakat, és hogy a szobák hány fősek.
- Igazolás NTAK-kompatibilis szálláshelykezelő szoftver meglétéről
A szálláshelykezelő szoftver használata 2020. január 1-től kötelező. Az igazolást az általad választott és használni kívánt szálláshelykezelő szoftverrel lehet kiállítani, amiről részletes leírást <itt> találsz.
- Meghatalmazás
Amennyiben a bejelentést nem a tulajdonos vagy haszonélvező végzi, meghatalmazásra is szükség lesz. Letölthető meghatalmazás-mintát itt találsz.
- Hozzájáruló nyilatkozat
Abban az esetben, ha a lakás közös tulajdon, vagy az ingatlanon haszonélvezeti jog is fennáll, az igényléshez szükséges a többi tulajdonos vagy haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát is benyújtani. Letölthető hozzájárulónyilatkozat-mintát itt találsz.
- (A pozitívan elbírált településképi bejelentés jelenleg nem feltétele az engedélynek.)
Ügyintézés helye
Az VIII. kerületi önkormányzat Hatósági Ügyosztály Igazgatási Irodájában (Baross utca 63–67. 2. emelet 210.) ellenőrzik és át is veszik az engedélyeztetéshez kapcsolódó dokumentumokat.
Az ügyintézés menetéről bővebben itt olvashatsz.
Bármely más kerület, illetve Budapesten kívüli területek
Az alábbiakban általánosságban ismertetjük a Budapest belvárosán, illetve Budapest határain kívüli területeken történő bejelentés menetét. A rövidtávú szálláshely engedélyeztetésének folyamata alapvetően mindenhol hasonló, de kisebb eltérések mindenütt lehetnek. Ez ügyben, a cikk végigolvasása után, javasoljuk felvenni a kapcsolatot a területileg illetékes önkormányzattal.
Szükséges dokumentumok
- Adatlap szálláshely-üzemeltetési tevékenység bejelentéséhez
A területileg illetékes önkormányzatnál bizonyára minden esetben beszerezheted személyesen, de sok esetben az önkormányzat honlapjáról is letölthető.
- Érvényes szálláshely-minősítés
A szálláshely-minősítésről szóló <cikkünket> itt találod.
- 3.000 Ft-os illetékbélyeg
A bejelentés illetékköteles, melynek díja 3.000 Ft. Az illetékbélyeget bármelyik postán megvásárolhatod, de egyes önkormányzatoknál helyben is beszerezheted.
- Helyszínrajz
Ez akár egy kézzel készített alaprajz is lehet, amelyen jelölni kell a helyiségek neveit (funkcióját) és méreteit, valamint az ágyakat, és hogy a szobák hány fősek.
- Igazolás NTAK-kompatibilis szálláshelykezelő szoftver meglétéről
A szálláshelykezelő szoftver használata 2020. január 1-től kötelező. Az igazolást az általad választott és használni kívánt szálláshelykezelő szoftverrel lehet kiállítani, amiről részletes leírást <itt> találsz.
- Meghatalmazás
Amennyiben a bejelentést nem a tulajdonos vagy haszonélvező végzi, meghatalmazásra is szükség lesz. Letölthető meghatalmazás-mintát itt találsz.
- Hozzájáruló nyilatkozat
Abban az esetben, ha a lakás közös tulajdon, vagy az ingatlanon haszonélvezeti jog is fennáll, az igényléshez szükséges a többi tulajdonos vagy haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát is benyújtani. Letölthető hozzájárulónyilatkozat-mintát itt találsz.
- Egyéb nyilatkozatok
Egyes önkormányzatok további iratokat is kérhetnek, amelyeket mellékletként, aláírva kell leadni.
Társasházi hozzájárulás, vagy településképi bejelentés jelenleg csak a pesti belvárosi (5–8.) kerületekben szükséges az engedélyeztetéshez (update: jelenleg ott is csak a 6. kerületben).
Ügyintézés helye
Az engedélyeztetés leggyakrabban az Ipari, Kereskedelmi, Hatósági, Igazgatási, Ügyfélszolgálati részlegekhez, vagy ezeknek valamilyen kombinációjához tartozik. Ha nem vagy biztos benne, melyik osztályhoz kell fordulnod, vagy pontosan milyen dokumentumokat kell leadnod, keresd fel az illetékes önkormányzatot, ahol mindenben tudnak segíteni. A bejelentést személyesen is megteheted, de már több helyen is van lehetőség az elektronikus ügyintézésre.
A legtöbb helyen az engedélyt postai úton kézbesítik, de sok esetben személyes átvételre is lehetőség van, ami lerövidítheti az ügyintézési időt.