Jogszabályi háttér
A kereskedelmi célú szálláshely-szolgáltatás a 2007. évi CXXVII. áfatörvény értelmében adóköteles szolgáltatásnyújtásnak minősül, tehát bejelentkezési kötelezettséggel jár. A szállásadót adófizetési, adóbevallási és számlaadási kötelezettség terheli, amihez kötelező adószámot kiváltani, ennek hiányában szállásadói tevékenység nem folytatható. Adószámot a NAV-tól kell igényelni.
Az „airbnb-t” a hatályos jogszabályok értelmében Magyarországon kétféle formában lehet űzni. Ha a kiadott szobák száma nem több, mint 8, a kiadott ágyaké pedig nem több, mint 16, a szolgáltatási tevékenységet magánszemély is végezheti, ez esetben magánszálláshelyen végzett tevékenységről van szó.
Ha tehát magánszálláshelyen, nem egyéni vállalkozóként vagy cégként végzel szállásadói tevékenységet, akkor adószámos magánszemélyként tudsz eleget tenni az áfatörvényben előírt kötelezettségeidnek.
Ügyintézés
Magánszemélyek személyesen és elektronikus úton, Ügyfélkapun keresztül is igényelhetnek adószámot, az utóbbi megoldást azonban a hosszú átfutási idő (gyakran több, mint 30 nap) nem javasoljuk. (Ugyanakkor egyéni vállalkozóként csak elektronikus ügyintézésre van lehetőség.)
Ha még nem rendelkezel adószámmal, akkor bármelyik NAV kirendeltségen intézheted az igénylést, azonban, ha már van adószámod, akkor csak a területileg illetékes kirendeltséghez fordulhatsz ez ügyben.
Ügyintézés magánszemélyként, ha még nem rendelkezel üzemeltetési engedéllyel
Önkormányzattól függően sok esetben már az üzemeltetési engedély kiadása előtt rendelkezned kell adószámmal vagy szálláshelykezelő szoftver meglétéről szóló igazolással, amihez szükséges adószám.
Ha még nincs üzemeltetési engedélyed, akkor első körben csak hosszútávú lakáskiadásra igényelhetsz adószámot, a későbbiekben pedig ezt kell majd rövidtávú lakáskiadásra módosítanod. Az igénylést a XXT101 (ahol az XX az adott évet jelöli, pl. 22T101, ha 2022-es esedékességű igénylésről van szó) jelű nyomtatványon kell benyújtanod. Amikor megkapod az önkormányzattól az üzemeltetési engedélyt, ugyanezen a nyomtatványon kell a módosítást is benyújtanod az alábbi, Ügyintézés magánszemélyként, ha már rendelkezel üzemeltetési engedéllyel c. pontban leírtak szerint. Ilyenkor ügyelj arra, hogy nem bejelentkezés, hanem változásbejelentés történik, amit jelölni kell a nyomtatványon.
A rövidtávú lakáskiadásra szóló adószám kiváltása után az üzemeltetési engedélyen is módosítanod kell az adószámot egy módosító beadvánnyal, illetve az NTAK-ban, a tevékenység adatainál (4. pont) be kell írni az új adószám kiadásának időpontját a tevékenység megkezdésének időpontjához.
Ügyintézés magánszemélyként, ha már rendelkezel üzemeltetési engedéllyel
Megjegyzés: ha korábban már volt adószámod más tevékenységre, akkor is az alábbiak szerint kell eljárnod, azzal a különbséggel, hogy nem bejelentkezést, hanem változásbejelentést kell megjelölnöd a nyomtatványon.
Ha már rendelkezel engedéllyel, akkor rövidtávú lakáskiadásra kell adószámot igényelned a NAV-tól. Ezt a XXT101 (ahol az XX az adott évet jelöli, pl. 22T101, ha 2022-es esedékességű igénylésről van szó) jelű nyomtatvány benyújtásával teheted meg. Amennyiben nem az engedélyen szereplő személy végzi az igénylést, szükség lesz egy NAV-os, természetes személyeknek szóló meghatalmazásra is, amely letölthető a NAV honlapjáról.
Kitöltési útmutató:
1. oldal:
– add meg a személyes adataidat.
– a 2. pontban kérd a közösségi adószám megállapítását is
2. oldal:
– 2. pont: ide a szálláshely adataid írd be
– 4. pont: azt a címet add meg, ahol például majd a NAV-tól kapott iratokat is tárolni fogod
– 6. pont: a rád jellemzőt írd be
– 7. pont: ÖVTJ-kód: 552014; Megnevezés: Magánszálláshely-szolgáltatás; ide kell beírni az önkormányzati engedélyen szereplő nyilvántartási számot és dátumot is.
Megjegyzés: korábban a magánszálláshely és az egyéb szálláshely üzemeltetése egységesen az 552006 ÖVTJ-kódú; Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás m.n.s. nevű tevékenyésgi körbe tartozott, a 239/2009. Kormányrendelet értelmében azonban a magánszálláshelyek üzemeltetését most már az 552014 ÖVTJ-kódú Magánszálláshely-szolgáltatás megnevezés alatt kell folytatni.
– 8. pont: hagyd üresen
– 10. pont: válaszd ki a rád jellemzőt.
– 19. pont: ha tételes átalányadózást választasz, akkor a második rubrikába kell ikszet tenned
6. oldal:
– 7. pont: ha alanyi adómentességet választasz, a második rubrikába kell ikszet tenned
– 11. pont: az MNB-árfolyam alkalmazásának kezdőnapjához a bejelentés dátumát írd be
Az itt nem említett pontokat csak abban az esetben töltsd ki, ha valami miatt vonatkoznak rád. Ha elakadsz, vagy bármivel kapcsolatban bizonytalan vagy, bátran kérdezd a NAV-os ügyintézőket, mindenben segíteni fognak.